Zakwas buraczany


zakwas z buraków



Koniec lata i początek jesieni to przejściowy okres gdy ciepłe dni zamieniają się na nieco chłodniejsze, pogoda zmienia się z dnia na dzień i szybko można złapać jakieś przeziębienie. Żyjemy w szybkim tempie, stresujemy się wieloma rzeczami co wpływa na obniżenie naszej odporności. U nas doszedł kolejny czynnik- synek poszedł od września do przedszkola i co rusz pojawia się katar i kaszel. Żeby uchronić moją rodzinę przed chorobami i podnieść naszą odporność postanowiłam przygotować domowy zakwas z buraków. Jego działanie jest nieocenione, poza wspieraniem odporności bardzo korzystnie wpływa na nasz układ krwionośny oczyszczając i wzmacniając naszą krew. Taki zakwas to idealna broń w walce z miażdżycą, anemią i zakwaszeniem organizmu. Można by tu wymieniać i wymieniać jego drogocenne oddziaływanie a najlepsze jest to, że to dobroczynne "lekarstwo" możemy przygotować sami w domu! 

Jak przygotować domowy zakwas z buraków?


Ukisiłam około 2,5 kg buraków z dobrego źródła- to jest bardzo ważne, żeby warzywa pochodziły od rolnika lub ze sklepu ekologicznego. Warto zainwestować w dobrą jakość. Do przygotowania zakwasu będziecie potrzebować duży 5 litrowy słój.
jak ukisić buraki

Składniki:

- ok 2,5 kg buraków,
- 1 główka czosnku,
- kilka liści laurowych ( 4-5),
- kilka ziół angielskich (5-6),
- 3-4 litry zagotowanej wody,
- 2 łyżki dobrej soli np. kłodawskiej
- skórka z chleba na zakwasie,


Przygotowanie:

Kiszenie buraków rozpoczynamy od przygotowania warzyw. Buraki obieram, myję i kroję na grubsze plastry. Przekładam do dużego słoja, dodaję liście laurowe , ziele angielskie i czosnek- wcześniej obrany, umyty i przekrojony na połówki. Wodę zagotowuję, gdy nieco ostygnie dodaję sól i mieszam do jej rozpuszczenia. Letnią wodę wlewam do buraków. Na koniec dodaję skórkę z chleba na zakwasie- ten krok można pominąć gdy mamy trochę wcześniejszego zakwasu- wystarczy dolać go do słoja. Słój przykrywam ściereczkę i mocuję ją na słoju za pomocą gumki "recepturki". Stawiam na blacie kuchennym w kącie tak bym miała do niego swobodny dostęp. Buraki trzeba przemieszać dwa razy dziennie - raz wieczorem i raz rano. Robię to drewnianą łyżką. Przy szyjce słoja pojawi się biała piana - będzie ona z czasem zanikać i zmieniać kolor na ciemniejszy. Zakwas powinien być gotowy po około 5 dniach. Po tym czasie odcedzamy zakwas i przelewamy do szklanych butelek. Przechowujemy w lodówce.
W okresach obniżonej odporności lub w zależności od potrzeb pijemy zakwas codziennie- około 1/4 szklanki. Na zdrowie:)
zakwas buraczany


18 komentarzy:

  1. Uwielbiam, u mnie już stoi i kiśnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie wiedziałam, że można robić zakwas z buraków. Nie sądzę jednak abym była miłośnikiem tego smaku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszny i esencjonalny. Spróbuj a się przekonasz:)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. jak tylko skończymy remont kuchni to będę w niej szaleć

      Usuń
    2. W wyremontowanej kuchni ja tez bym poszalała:) No to powodzenia:)

      Usuń
  4. Kurcze, ja wiem, że to zdrowe, ale nie potrafię się przekonać do zakwasu buraczanego :) Moja teściowa robi ponoć najlepszy - kosztowałam i nic :P Spróbuję Twojego przepisu, może coś pozytywnie drgnie w moich relacjach z tym specyfikiem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto spróbować. A dużo zależy tu od jakości użytych buraków. Powodzenia!

      Usuń
  5. Robię cały czas, stale i systematycznie,
    bardzo lubię...

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno brzmi zdrowo, ale też nie wiem czy smakowo by mógł do mnie trafić. Choć w sumie ciężko oceniać zanim się nie spróbuje i nigdy nie wiadomo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak lubisz smak barszcz i ogórki kiszone to będzie Ci smakować:)

      Usuń
  7. Piłam zakwas buraczany będąc w ciąży. Jestem wegetarianką, więc musiałam dbać o zwiększone zapotrzebowanie na żelazo. Ani razu nie miałam niedoborów :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam kiedyś zakwas na barszcz przed Wigilią w wielkim słoju, w Wigilię okazało się, że spleśniał od chleba, którego użyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak raz miałam. Najlepiej jest dodać trochę wcześniejszego zakwasu i pominąć chleb. Gdzieś też wyczytałam,że można dodać wodę z ogórków kiszonych ( kilka łyżek ) i wtedy też nie trzeba używać chleba:)

      Usuń